perjantai 29. lokakuuta 2010

90 hiirtä myös

Kyllä maalla on mukavaa. Kellohan on kuitenkin jo 02.50 enkä saa nukuttua. Tähän kaikkeen on olemassa kuitenkin hyvä syy. Äitini vanha rintamamiestalo sijaitsee suurten peltojen keskellä. Talossa on kaksi koiraa, mutta ei yhtään kissaa. Talo on vanha ja erilaisia rappeumakohtia/reikiä lautojen väleissä on. Olin jo laittamassa unten maille, kun kuulin kovaa rapinaa. Olen aikaisemmin asunut maalla ja muutamina talvina totuin kuulemaan rapinaa katonrajasta, hiirethän ne siellä seinien väleissä temmelsi. Silloin kuitenkin sisäseinät olivat ehjiä eikä minun tarvinut pelätä hiirulaisia sen enempää. Nyt kuitenkin yläkerran huoneen poikki viiletti pitkäkyntinen hiiri. Se säikähti minua ja piiloutui vaatekomeron taakse. En tiennyt mitä tehdä.

Tuumailin hetken sängyllä vaihtoehtoja ja kun en uskaltanut liikkua, tartuin puhelimeen ja soitin nukkuvalle äidilleni alakertaan. Saattoi hieman ihmetellä soittoani. He sitten tulivat yläkertaan miehensä kanssa ja tömistelivät hetken. Ehdottivat mahdollista siirtoa alakertaan nukkumaan. Uskoin kuitenkin äitini miehen sanoja, että ei se hiiri uskalla enää tulla takaisin.

Puolisen tuntia kärvistelin muotiblogeja lueskellen. Hiirestä alkoi kuitenkin taas kuulua ääniä. Tömistelin hiiren aina hiljaiseksi, mutta siinä vaiheessa kun tämä rusehtavan harmaa kaveri kurkki komeron takaa, oli minun annettava luovutusvoitto ja siirtyä yläkerran aulatilaan nukkumaan. Otin päiväpeiton mukaan jolla tukin oven alaosan. Kyllä, olen kuullut, että hiiret mahtuvat yllättävän pienistä aukoista. Päiväpeitto ei kuitenkaan varmistanut turvallisuuttani vaan päiväpeiton päälle lisäsin äitini sisustuslehtiä ja myöskin vielä tyynyjä. Nyt kuulen välillä pientä rapinaa, hiiri yrittää tulla lehtien läpi. Uskon kuitenkin vieneeni voiton tässä erässä. Uneton yö 1 piste hiirelle. Telkeäminen huoneeseen 1 piste minulle. Tilanne on siis 1-1.

kuva

Ps. sori kökkö otsikko. Toi oli meidän enkun opettajan vitsi ala-asteella.

Ei kommentteja: