tiistai 12. heinäkuuta 2011

Karppausta ja kamalia kuvia

Minulla ei vieläkään meinaa mahtua päähän se, että rasvaa syömällä voisi laihtua. Kamppailen tämän asian kanssa joka päivä, kun syön juustolla kuorrutettuja täytettyjä paprikoita tai kun iltapalaksi menee kermalla höystettyä hedelmärahkaa. Silti jatkan, koska se kaikesta huolimatta tuntuu toimivan.

En ole mikään viiden aterian ihminen ja syön yleensä kolme ateriaa päivässä. Ensimmäisenä syön jotain aamupalan ja lounaan välimaastosta. Seuraava ateria on päivällinen ja illalla syön vielä jotain. Tuntuu toimivan minulla hyvin. Ruokailurytmillähän yleensä yritetään välttää napostelut ja siihen johtava näläntunne. Karppiruokavaliota noudattaessani minulla ei kuitenkaan ole yhtenäkään päivänä tullut tarvetta napostella. En ole erityisesti himoinnut herkkuja, en suolaista enkä makeaa. Ja jos jossain vaiheessa karkkia on haluttanut, olen kyllä omasta mielestäni löytänyt sille hyvän korvikkeen.

Karppaus.infon sivuilta kävin lueskelemassa tietoa ja googlettelinkin aika paljon kaikkea karppailuun liittyvää. Päätin kokeilla "alakarppausta" ja laskea hiilihydraatit alle 60 gramman. Taulukosta näkee suurin piirtein millä määrillä tulisi mennä ja mielestäni olen pysynyt noissa rajoissa todella hyvin. En ole kuitenkaan mikään esimerkkitapaus hyvästä ruokavaliosta. Joinakin päivinä saan Kiloklubin ympyrät vihreiksi, joinakin päivinä kaikki huutaa punaista.


 kuva Karppaus.info 
Olen ollut pienestä saakka melko valikoiva ruuan suhteen. En ole ikinä ollut suuri lihansyöjä, pitkään pysyttelin pelkällä jauhelihalinjalla. Pikkuhiljaa lisäsin valikoimaan kuitenkin kanan ja tonnikalan. Kinkkua aloin syödä sen jälkeen, kun kauppoihin tuli näitä ohuen ohuita viipaleita. Sianliha tosin jäi pois kuvioista noin vuosi sitten, kun seurustelin muslimimiehen kanssa. Jätin sen pois tosin siinä vaiheessa, kun olimme jo melkein eroamassa eikä miehellä varsinaisesti ollut asian kanssa mitään tekemistä, enhän ennenkään ollut juuri sianlihaa syönyt. Jauhelihakin on aina ollut naudan jauhelihaa. Karppiruokavalio ei siinä mielessä siis avannut minulle tietä onneen, en nauti pekonia tai muitakaan erityisen rasvaisia lihoja. Menen turvallisella jauheliha/tonnikalalinjalla.

Minulle ruokavalintojen tekeminen on melko helppoa. Minulla ei ole erityistä tarvetta kokeilla paljoa erilaisia ruokia sillä jos joku maistuu hyvälle, saatan syödä sitä useana päivänä (täytetyt paprikat, neljäs päivä menossa...). Innostun jostain herkusta ja syön sitä kyllästymiseen asti. Olen huomannut, että nykyään sitä tosiaan syö elääkseen ja sillon kun syö, syö jotain hyvää. Enää ei ole tarvetta syödä tunnin välein jotain, ihan sama mitä.

Kaapistani löytyy tällä hetkellä muutamia perusjuttuja millä saa joka päivä loihdittua jotain. Maitorahka, kerma, kananmunat, juusto, jauheliha, tonnikala ja erilaisia kasviksia ja marjoja, niistä koostuu pääasiassa minun ruokavalioni tällä hetkellä. Hyvin yksinkertaista ja varmasti monen mielestä tylsääkin. Mutta edellä mainituista aineksista saa aamu- tai iltapalaksi munakkaita ja rahkoja, lounaaksi ja päivälliseksi salaatteja, jauhelihapihvejä, tonnikalakastiketta, helpot perusaineet monenlaisiin ruokiin.

Päivittäinen kalorimäärä vaihtelee joskus paljonkin. Suurin osa päivistä on noin 1500 kalorin luokkaa, joskus jäädään lähemmäs 1000 kaloria, joskus käydään melkein 2000 kalorissa. Seuraan kaloreita sen verran, että ne eivät ainakaan ylittäisi tuota 2000. Mielellään pitäisin ne alle 1500, mutta en nipota. Pitkällä jaksolla näen mikä sopii minulle parhaiten ja mistä tulee tuloksia. Karppaushan on minulla vasta niin alussa, että pientä testailua näin aluksi.

Siinä pieni katsaus minun karppaamiseen tällä hetkellä. Ruokapäiväkirjaa luvassa sitten loppuviikolla. Minua muuten kiinnostaisi ihan mielettömästi testata sitä karppipitsapohjaa ja se voisikin olla viikonlopun ruokalistassa. Olen lukenut useasta blogista tästä pohjasta ja kaikki ovat kehuneet, on siis minunkin aika kokeilla. Tänään kuitenkin lähdetään katsastamaan länsinaapurin aletarjonnat pienen roadtripin merkeissä. Viimeksi kävin Luleåssa lukioaikana ja kotiin sieltä tarttui edc:n farkut. Farkut ovat kokoa 38 ja löytyvät vieläkin kaapista. Teitä järkyttääkseni jaan kuvan muutaman viikon takaa kun halusin tietää missä mennään. Olkaa hyvä :D


Ps. Hei sinä läppärimies, jonka kanssa minun on tarkoitus kahvitella lähipäivinä. Jos googlettelit minut ja löysit tämän kuvan, lupaa antaa minulle edes mahdollisuus. Lupaan sinulle sitten, etten yritä enää ahtautua neljä kokoa liian pieniin farkkuihin. Kiitos.

2 kommenttia:

Excited kirjoitti...

Mul on ihan sama juttu, et kun löydän hyvän reseptin niin saatan syödä sitä monta päivää peräkkäin ja sit seuraavalla viikolla uusiks. Täytyy muuten kokeilla ens viikol täytettyi paprikoita...vois maistua mullekin.

"Minulla ei vieläkään meinaa mahtua päähän se, että rasvaa syömällä voisi laihtua. Kamppailen tämän asian kanssa joka päivä, kun syön juustolla kuorrutettuja täytettyjä paprikoita tai kun iltapalaksi menee kermalla höystettyä hedelmärahkaa."

--> Juu, heh. Ei minullekaan. Se on ihan rautalangasta väännettävä joka päivä. Tosin en varmaa syö tarpeeks kermaa ja juustoo täl hetkellä, en kai uskalla syödä liikaa? Jos vaik vahingossa söisinkin liikaa hiilareita ja sit se rasva jää jatkoks mun ihralle :D Mut ei kai se ole vaarallista, jos syö vaik alle 60 g hiilareita, ja sit 90g proteiinia mut vain alle 50g rasvaa..oon vähän laiska kun en jaksa laskee joka päivä näitä.

Essi kirjoitti...

Oon käsittäny, ettei se vähäinen rasvan määrä ole pahasta, mutta rasva tuo kylläisyyden tunteen joka estää ahmimista/napostelua.

Minulla rasvan määrä nousee kun lisäilen esimerkiksi reippasti fetajuustoa salaattiin, kermaa kastikkeisiin ja rahkaan.

Muakin pelottaa se, että jos sorrun vaikka syömään vähän enemmän hiilareita ja kaikki rasva sitten jää entisten lisäksi. En kuitenkaan vielä ole sellasta huomannut, joten innolla jatketaan :) Tsemppiä vaan sinnekin!