tiistai 17. elokuuta 2010

My Heart Beats Like A Drum

Kuten varmaan kaikilta orastavaan liikuntaharrastukseen tsemppiä kaipaavilta, myös minulta löytyy oma sykemittari. Olin haaveillut jo pitkään sykemittarin ostosta ja keväällä kävelin kauppaan ostoaikeissa. Olin selannut nettisivut läpi ja etsinyt minun tarpeisiini sopivaa mittaria. Polarin mittareiden ulkonäkö oli eniten minun makuuni ja päädyin valitsemaan ft40-mallin. Taitava myyjä osasi kuitenkin tarjota minulle ft60-mallia joka minulle, ostomaniasta kärsivälle ihmiselle, tarkoitti sen hankkimista. Lähtöhinta oli 200 euroa ja siitä opiskelijakortilla 20% alennusta, joten mittarille jäi hintaa 160 euroa.

Minun mittarini edustaa mustaa väriä, ja olenkin ollut siihen erittäin tyytyväinen. Jo ranteeseen laittaminen saa minut vaikuttamaan sporttisemmalta. Ainoa ongelma on vain se, että pelkästään mittari ranteessa kalorit eivät pala.

Polarin ft60-mallissa on STAR-niminen harjoitusohjelma, joka tekee sinulle itsellesi sopivan ohjelman. Saat valita haluatko esimerkiksi pudottaa painoa vai parantaa kuntoa. Syötettyäsi tiedot ja mittarin mitattua kuntotasosi, luo se sinulle oman kunto-ohjelman viikoksi. Minähän tietenkin näppäilin painonpudotuksen ja tällä hetkellä ohjelma ehdottaa minulle, että minun tulisi liikkua neljä tuntia viikossa ja kuluttaa 2200 kilokaloria. Syketasolla yksi, minun tulisi liikkua 1,5 tuntia. 1 taso on 60% maksimisykkeestä, syke 118-137. Tämä tarkoittaa minulla rauhallista kävelyä. Loput 2,5 tuntia tulisi viettää 2 tasolla jossa syke on 70% maksimisykkeestä ja se tarkoittaa 138-157 lyöntiä minuutissa. Kakkostasolle pääsen yksin kävellessäni reippaan musiikin tahtiin. Taso 3 on 80% maksimisykkeestä, syke 158-177. Tällä tasolla minun ei tarvitse liikkua mittarin mukaan. Joskus kuitenkin raja ylittyy esimerkiksi rullaluistellessa. Maksimisykkeeksi mittari on laskenut minulle 197 lyöntiä minuutissa.

Jokaisen harjoituksen jälkeen mittari antaa palautetta. Jos olen liikkunut pelkästään ykköstasolla, näytölle ilmestyy teksti rasvanpolttokyky parantumassa. Kakkostasolla harjoitellessa kohoaa yleensä kunto. Jos molempia on hyvässä suhteessa, tapahtuu kumpaakin. Ykköstasolla rasvaa palaa prosentuaalisesti enemmän kulutetusta kalorimäärästä. Kuitenkin jos liikun kovemmalla sykkeellä saman ajan, prosentuaalisesti rasvanpoltto jää pienemmäksi, mutta kokonaiskulutus on suurempi, joten rasvaa palaa lähes saman verran, löi sydän sitten ykkös- tai kakkostason verran.


Polar ft60-mittarissa on myös OwnZone-ohjelma, joka määrittelee sinulle sykerajat. Tuotteen kotisivuilla kerrotaan, että OwnZonen avulla mittari pystyy kertomaan oletko esimerkiksi väsynyt, stressaantunut tai et ole palautunut vielä edellisen kerran urheilusuorituksesta. Mittari pystyy tämän avulla ohjaamaan sinut liikkumaan tasolla, joka on sopiva sen hetkiseen kuntoosi. Itse en ole vielä tätä ohjelmaa testannut (se vaatii pienen urheilusuorituksen), mutta eiköhän senkin aika koita, kun edellämainittuja asioita luvataan. Sen mittari on kuitenkin päässyt testaamaan, että aktiivisuustasoni on kohtalainen ja OwnIndex-kuntotestin mukaan kuntoni on huono. Huono tulos on välillä 32-37, itselläni se on 36. Voisinpa huomenna testata kuntoani uudelleen.

Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä mittari päivittyy. Saat näytöllesi kaksi viestiä joista toinen kertoo miten viikko on mennyt ja toinen haluaa, että päivität painosi. Jos viikko ei ole mennyt suunnitelmien mukaan, kertoo mittari sinulle, että harjoitusviikko on vajaa ja ensi viikolla täytyisi harjoitella paljon enemmän. Jos olet kuitenkin täyttänyt mittarin vaatimat tunti- ja kalorimäärät, odottaa sinua iso pokaali joka on näytöllä koko viikon ajan muistuttamassa saavutuksestasi. Muistini mukaan mittari myös kehottaa jatkamaan samaan malliin!



Ei kommentteja: